כיצד מתמודדים עם ליקויי בנייה בדירה חדשה?
כאשר אדם רוכש דירה חדשה מקבלן, הוא מצפה לקבל אותה ממש כמו שהוסכם בחוזה, ללא כל פגמים ובעיות. לצערנו, ליקויי בנייה בדירה חדשה זוהי תופעה נפוצה מאוד. הקבלנים בישראל מוסרים דירה עם ליקויים כלשהם במבנה הפיזי שלה, בין אם בשל רצון לחסוך כסף, סכסוך עם הפועלים או שכירת שירותים של קבלני משנה שביצעו את עבודתם שלא כראוי. חשוב לבחון מהי חומרת הליקויים, לדרוש מהקבלן לתקן אותם, ואם הקבלן מסרב לתקנם צריך להגיש נגדו תביעה בגין ליקויי הבנייה.
אילו ליקוי בנייה יכולים להיות בדירה חדשה?
בדירה חדשה עלולים להתגלות ליקויים רציניים כמו בעיות איטום ורטיבות, בעיות חשמל, בעיות צנרת, וכן ליקויי בנייה בטיחותיים חמורים ומסכני חיים כמו חיפויים שנופלים מהמרפסת. בנוסף, קיימים ליקויי בנייה שלא ניתן לתקן אותם כמו חדרים בגודל קטן יותר מכפי שסוכם בחוזה.
הליקויים יכולים להיות בדירה עצמה, ברכוש המשותף של הבניין – בלובי, במעליות, בחדרי האשפה וכו', ובכל מה שמוצמד לדירות כמו חניות, מרפסות ומחסנים.
לצד אלו, עלולים להיות ליקויים קוסמטיים כמו סדקים בקיר ושריטות בדלתות. יכולות להיות אי התאמות של הדירה למפרט הטכני בהסכם המכר, כמו צבע אריחי רצפה השונה מכפי שסוכם. הקבלן מתחייב לאחוז סטייה מסוים מהמפרט הטכני, אך חוק המכר קובע שאם אחוז הסטייה הזה חורג מעבר ל-2% בשטח הדירה או מעבר ל-5% מחוץ לשטח הדירה, הרי שמדובר בליקוי בנייה המצריך תיקון.
טענות הקבלן
פעמים רבות הקבלנים הודפים את טענות הרוכשים ומנסים להתחמק מביצוע תיקונים. הם עשויים לטעון כי הליקויים נגרמו באשמת הרוכש או שהם אינם מצדיקים תיקון. לחלופין, ישנם קבלנים שיסכימו לבצע את התיקונים, אך ינסו למשוך זמן לביצוע התיקונים כדי לדחות את העלויות. במקרה שבו הקבלן מתנער מהחובה שלו לתקן את ליקויי הבנייה, צריך להגיש נגדו תביעה בבית המשפט ואין לנו מה להירתע מכך.
תיקון ליקויי בנייה
חשוב להבין כי חוק המכר נועד להבטיח את זכויותיכם, רוכשי הדירה מול הקבלנים. החוק מטיל חובה על היזם או הקבלן לבצע תיקונים בליקויי הבנייה שהתגלו בה לאחר מסירת הדירה לרוכש. הקבלן מחויב לתקן את הליקויים תוך פרק זמן סביר בהתאם לחומרת הליקויים. התקופה שבה הקבלן חייב לתקן את ליקויי הבנייה נקראת תקופת בדק. היא נמשכת בין שנה לשבע שנים ממועד מסירת הדירה, תלוי בסוג ליקוי הבנייה. במהלך התקופה הזאת הקבלן נדרש לתקן כל ליקוי שהתגלה על ידי הרוכש, אלא אם יצליח להוכיח כי הליקוי נוצר באשמתו של רוכש הדירה.
לאחר שמסתיימת תקופת הבדק, חלה תקופת אחריות הנמשכת שלוש שנים. בתקופה הזאת על הרוכש מוטלת חובת ההוכחה לכך שהליקוי נגרם באשמת הקבלן. רק אם הרוכש יצליח להוכיח שליקוי הבניה נגרם באשמת הקבלן, יידרש הקבלן לשאת בנטל התיקון.
אם הקבלן איבד את הזכות שלו לתקן את הליקויים או שאם ישנם ליקויים שלא ניתן לתקן אותם כמו גודל הדירה, אז במסגרת התביעה ניתן לדרוש פיצויים. תביעת פיצויים נגד הקבלן על ליקויי הבנייה יכולה לכלול גם דרישה לפיצויים בגין איחור במסירת הדירה, ירידה ערך הנכס, עוגמת נפש, שכר דירה שהרוכש נדרש לשלם עבור דיור חלופי ועוד.
מסירת הדירה עם בעל מקצוע
כאמור, חשוב לגלות בהקדם ליקויים בדירה על מנת להתריע על כך בזמן ובמהלך תקופת הבדק. לכן, מומלץ מאוד להגיע למסירה הראשונית של הדירה עם בעל מקצוע מטעמכם, כגון מהנדס בניין. בעל המקצוע יידע לבחון היטב את הנכס, יבדוק את הדירה עם מכשירים מכוילים, ויבצע רישום מדויק של הליקויים שהתגלו בדירה בפרוטקול המסירה. חשוב מאוד שהבדיקה תתבצע לאחר ניקוי של הרצפה על ידי הקבלן. זאת, משום שקשה לאתר ליקויים כאשר הרצפה מלוכלכת מטיח וצבע. מומלץ להימנע מבדיקת הנכס לבד. החיסכון הכספי על שכירת שירותיו של איש מקצוע עלול לעלות לכם ביוקר.
תביעה נגד הקבלן
כדאי לדעת שתביעה נגד קבלן בגין ליקויי בנייה היא מורכבת לכן, חשוב מאוד להיעזר בעורך דין מנוסה ומקצועי שמבין בתחום הבנייה, ושמקפיד להתעדכן בתקנות המשתנות ללא הרף. משרד עורכי דין גיא סרוסי בעל ניסיון משמעותי בתחום ליקויי בנייה. לאורך השנים ייצגנו הן יזמים וקבלנים והן רוכשי דירה, כך שאנו מכירים את שני הצדדים של המתרס ויודעים היטב מה נדרש על מנת להגיע לניצחון בבית המשפט והשיג ללקוחותינו את מלוא הפיצויים המגיעים להם.
אז אם גיליתם ליקויי בנייה בדירה החדשה שרכשתם במיטב כספכם, אל תוותרו. צרו עמנו קשר ואנו נשמח לסייע לכם.
צרו איתנו עכשיו קשר באחת הדרכים הבאות:
1. התקשרו עכשיו למספר 03-6016565 או ישירות לנייד 052-5253237
2. שלחו לנו מייל [email protected] עם השם והטלפון שלכם וניצור אתכם קשר בהקדם.
3. מלאו את הפרטים כאן בתיבה וניצור איתכם קשר בהקדם.
עו"ד גיא סרוסי בעל הצלחות בתביעות בליקויי בנייה
מחכים לייעץ לכם, עו״ד גיא סרוסי וצוות המשרד